موتور جاروبرقی؛ آشنایی و نحوه تعمیر

موتور جاروبرقی یکی از اجزای اصلی این دستگاه است؛ در این مقاله تلاش میکنیم با بررسی اجزای داخلی، بفهمیم این دستگاه چگونه عمل میکند و چگونه از مکش برای از بین بردن گرد و غبار و زبالههای ریز در خانهی شما استفاده میکند. همانطور که از مطالعه این مقاله رتروپارت خواهید فهید، جارو برقیهای استاندارد دارای ساختار بسیار سادهای هستند، اما از مجموعه قوانین فیزیکی بهره میبرند تا به شکلی بهینه و کارآمد، هر نوع محیطی را تمیز کنند.

اجزا و قطعات تشکیل دهنده موتور جاروبرقی
برای آشنایی با موتور جاروبرقی در ابتدا باید با قطعات و اجزای موتور جاروبرقی آشنا باشیم و نحوه عملکرد آن را بدانیم. در اینجا با این قطعات آشنا میشویم:
- بلبرینگ موتور جاروبرقی : دو عدد بلبرینگ برای ثابت نگه داشتن موتور کلکتور در موتور تعبیه شده است ، خرابی این بلبرینگ ها باعث افزایش صدای جاروبرقی میشود .
- کلکتور : کلکتور یه صفحه چرخان میباشد که درون بلبرینگ ها توسط یک میله نازک ثابت میگردد .
- سیم پیچ : سیم پیچ موتور باعث عمل کردن آهن ربایی و چرخش کلکتور میباشد ، بطوری که زمانی که برق وصل میشود با ایجاد حالت آهنربایی باعث گردش میشود .
- ذغال جاروبرقی : وظیفه اتصال برق به کلکتور را دارد ، ذغال میتواند باعث جرقه موتور جاروبرقی شود .
- پروانه : پروانه در موتور جاروبرقی وظیفه ایجاد مکش در جاروبرقی را دارد ، شکستن یا جابجا شدن پروانه میتواند باعث کم شدن مکش جاروبرقی شود .
- سنسور یا ترموستات : وظیفه جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور را دارد و در زمان بالا رفتن دما برق را قطع میکند .
با شناخت قطعات حالا میتوانیم آموزش تعمیر موتور جاروبرقی را شروع کنیم پس با ما در رتروپارت همراه باشید .
باز کردن قاب – مرحله اول تعمیر موتور جاروبرقی
پس از جدا سازی پاکت جاروبرقی و فیلتر جاروبرقی، به داخل بدنه جاروبرقی نگاه کنید. شما چندین پیچ برای ثابت نگه داشتن و هوابندی قاب مشاهده خواهید کرد.
پیچها را باز کنید. معمولاً پیچها در سه یا چهار نقطه بر روی بدنه بالای محل قرارگیری موتور جاروبرقی و چهار یا پنج پیچ دیگر زیر پاکت، و دو پیچ زیر کلید قطع و وصل و سیم جمعکن است.
پس از باز کردن پیچها، به خارهای قاب توجه کنید و آنها را نشکنید. سپس به آرامی و با استفاده از نیروی کم، قاب را جدا کنید.

باز کردن برد یا پتانسیومتر – مرحله دوم تعمیر موتور جاروبرقی
در مدلهای جدید، از برد الکترونیکی برای تنظیمات جاروبرقی استفاده میشود، در حالی که در مدلهای قدیمی از پتانسیومتر یا مقاومت متغیر استفاده میشود.
در برخی از مدلها، برد یا پتانسیومتر در زیر قاب و در برخی دیگر بر روی قاب قرار دارد.
در هنگام بازکردن، مراقب باشید که به برد یا پتانسیومتر آسیب نرسد.
باز کردن موتور – مرحله سوم تعمیر موتور جاروبرقی
پس از جدا کردن قاب و برد الکترونیکی، به موتور جاروبرقی دسترسی خواهید داشت. موتور جاروبرقی توسط یک قاب یا نوار لاستیکی در جای خود ثابت شده است.
اگر قاب در دور موتور مشاهده میشود، با سه یا چهار عدد پیچ به بدنه متصل شده است. پس از باز کردن پیچها، میتوانید موتور را خارج کنید.
عیب یابی موتور جاروبرقی
حال که موتور جدا شده است، وقت عیب یابی موتور است.
برای عیب یابی، ابزارهایی مانند گیره نگهدارنده، برق 110 ولت، و سیم تست نیاز است.
ابتدا موتور را در گیره ثابت کرده و سپس با استفاده از سیم تست، به برق 110 ولت متصل کنید.
مطمئن شوید که محل قرار گیری موتور کاملاً ثابت و بدون اتصال به زمین باشد.
با توجه به مشاهده کارکردن موتور، میتوانید محل معیوب را تشخیص دهید.
در صورت نیاز به خرید لوازم جاروبرقی سفارش خود را در فروشگاه آنلاین رتروپارت ثبت کنید تا در اسرع وقت به دست شما برسد.