داغ شدن موتور جاروبرقی یکی از مسائل متداولی است که مصرفکنندگان با آن روبرو میشوند، اما اطلاعات کافی درباره آن ندارند. در این مقاله از رتروپارت، به بررسی علتهای داغ شدن موتور جاروبرقی پرداختهایم تا به مصرفکنندگان این محصول کمک کنیم تا مشکلاتشان را بهتر بفهمند و رفع کنند.
عوامل داغ شدن موتور جاروبرقی
این سوال معمولاً در ذهن کاربران جاروبرقی پیش میآید. موتور، به عنوان بخش اصلی و حیاتی جاروبرقی، در صورتی که داغ شود، ممکن است نشانهای از مشکلات دستگاه باشد. در این بخش به این پرسش پاسخ میدهیم.
در بسیاری از مواقع، داغ شدن موتور جاروبرقی به طور معمولی بعد از مدتی کارکردن، پیش میآید که این وضعیت نرمال است. اما اگر دمای آن به طور غیرمعمولی بالا رود و یا به سرعت بسیاری داغ شود و جاروبرقی خاموش شود، این نشان دهنده وجود مشکلاتی است که باید بررسی شوند.
بعضی از دلایل داغ شدن موتور جاروبرقی عبارتند از:
خرابی یا نقص در سنسور حرارتی یا ترموستات که وظیفهی آن کنترل دما و جلوگیری از داغ شدن زیاد موتور است.
وجود مواد خارجی در مسیر مکش که باعث افزایش بار بر روی موتور شده و داغی آن را افزایش میدهد.
نیمهسوز شدن موتور به دلیل عیب فنون یا عدم روانکاری مطلوب آن.
خرابی در قطعات داخلی موتور که باعث افزایش دما میشود.
اگر داغ شدن موتور جاروبرقی به طور نامعمولی اتفاق میافتد، حتماً باید علت این مشکل را بررسی کرد و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام داد.
خرابی ترموستات: ترموستات یک سنسور حرارتی است که در صورت داغ شدن زیاد موتور، موتور را خاموش میکند. خرابی آن میتواند باعث داغ شدن موتور جاروبرقی شود. در برخی از مدلهای جاروبرقی، ترموستاتی وجود دارد که در صورتی که دمای موتور به حد مشخصی برسد، موتور را خاموش میکند. اگر ترموستات به موقع فرمان خاموش را ندهد، موتور داغ میشود و بوی داغی در اتاق مشاهده میشود.
نیمهسوز شدن موتور: نیمسوز شدن موتور جاروبرقی میتواند به علت قرار گرفتن در معرض حرارت، قطعات عایق شده موتور را بیش از حد گرم کند. این موضوع باعث میشود قسمتهای مختلف موتور، مانند روتور، بیش از حد آسیب ببینند و حتی به طور کامل از کار بیفتند. اگر این موضوع رخ دهد، جاروبرقی بوی پلاستیک سوخته را منتشر کرده و دودی تولید میکند که به سرعت قابل تشخیص است.
بار زیاد بر روی موتور: موتورهای جاروبرقی با توانهای مختلفی ساخته میشوند، اما هر کدام از آنها دارای ظرفیت نامی خود هستند. اگر به هر دلیلی، مانند خرابی برخی مدارها و غیره، بیش از حد توان موتور به آن بار وارد شود، موتور نیروی لازم را برای انجام کار از دست میدهد. این موضوع باعث ایجاد جریان زیادی در سیمهای موتور میشود که ممکن است با سطح پیچها و دور موتور همخوانی نداشته باشد و باعث داغ شدن موتور جاروبرقی شود.
پر بودن کیسه زباله، کثیفی فیلتر و مسدود بودن لوله: توجه کنید که اصلیترین عاملی که موتور جاروبرقی را به داغی میآورد، مسدود شدن مسیر مکش است. وقتی که پاکت پر شده یا فیلتر کثیف شده باشد، آشغال و گرد و غبار وارد موتور و پروانه آن میشود. این مسئله یکی از اصلیترین عوامل داغ شدن و حتی سوختن موتور است.
.خرابی فن موتور (پروانه): در صورت داغ شدن موتور جاروبرقی، یکی از اولین مواردی که باید بررسی کنید، وضعیت فن موتور است. خرابی فن در جاروبرقی امری رایج است و به نوع مدل آن مرتبط نیست. بنابراین، پیش از بررسی خود موتور، مناسب است درب جاروبرقی را باز کرده و بدون استفاده از جارو، موتور را روشن کنید. اگر فن خراب باشد، ممکن است کار نکند یا با مشکلاتی کار کند. برای رفع این مشکل، نیاز به تعویض فن است.
خرابی لاستیک نگهدارنده موتور: لاستیکی که دور موتور قرار دارد به عنوان نگهدارنده آن عمل میکند. اگر این لاستیک شکسته یا دفرمه شود، ممکن است دور موتور بیش از حد بالا رود و باعث داغ شدن موتور جاروبرقی شود. این ممکن است به این دلیل باشد که اگر لاستیک در جای مناسب خود قرار نگیرد، مقاومتی برای نگهدارنده موتور وجود نداشته باشد. معمولاً، لاستیک ممکن است به دلیل انسداد یا استفاده طولانی مدت خراب شود. بنابراین، مهم است وضعیت لاستیک دور موتور را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر.
در صورت نیاز به تعویض و خرید هر یک از ملزومات جاروبرقی خود به وبسایت فروشگاه آنلاین رتروپارت سر بزنید و سفارش خود را ثبت کنید. قطعات اصلی و قابلاعتماد جاروبرقی خود را با اطمینانخاطر از فروشگاه ما تهیه کنید.